






🚆 Základní technické údaje trati
- Trať č. 126 – propojuje Most → Louny → Rakovník, ale my se zaměříme na úsek Most → Louny
- Celková délka trati Most–Rakovník: 70 km docplayer.cz+15czech.wiki+15csu.gov.cz+15
- Úsek Most–Louny představuje cca 30 km této trati (zbytek pokračuje dále směrem na Rakovník)
- Rozchod koleje: 1 435 mm (standardní)
- Jednokolejnost: trať je jednokolejná
- Elektrifikace: pouze úsek mezi Mostem a Obrnicí využívá 3 kV stejnosměrné napájení reddit.com+2czech.wiki+2cs.wikipedia.org+2
- Maximální rychlosti:
- úsek Louny–Most: až 80 km/h
- zpomaleno na 60 km/h blízko Loun
- užší sekce: 50–70 km/h podle konkrétního úseku cs.wikipedia.org+3czech.wiki+3reddit.com+3
⛰️ Převýšení a terén
- Trať prochází mírně zvlněnou krajinou mezi Mosteckou pánví a Českým středohořím.
- Přesná data o převýšení Most–Louny se těžko hledají, ale obecně se terén zvedá o desítky metrů:
- Například jiné regionální české tratě vykazují 235 m převýšení na 7 km reddit.com+3stavebnictvi3000.cz+3mesto-rakovnik.cz+3wikirank.netreddit.com
- Realistické odhady: trať převýší několik desítek metrů (cca 50–100 m celkově), se stoupáním až 15–20 ‰ (1,5–2 %) ve svažitějších částech.
📊 Vlaková taktika a provoz
- Dopravce: osobní vlaky provozuje Die Länderbahn CZ (GW Train Regio) od 2019 reddit.com+2czech.wiki+2cs.wikipedia.org+2
- Rychlosti: osobní vlaky přijíždějí zhruba za 40–45 minut na trase Most → Louny (průměrná rychlost mezi 40–50 km/h)
- Nákladní doprava: velmi frekventovaná, obzvlášť ve využívané elektrifikované části – slouží především uhelným a chemickým centrům (Prunéřov, Počerady)
🌄 Charakter trasy a technické zajímavosti
- Kolaudace: regionální trať s převažujícím osobním provozem i nákladní přepravou uhlí
- Infrastruktura:
- jednokolejná trať bez elektrovýhybek (s výjimkou stanic)
- žádné tunely na úseku Most–Louny; trať vede převážně venkovními úseky
- Elektřina: pouze v úseku Most → Obrnice; dál už po neelektrifikovaných úsecích
- Přejezdy a mosty:
- Ústecký kraj má přes 12 železničních přejezdů na území okresů Most a Ústí nad Labem csu.gov.cz+2csu.gov.cz+2csu.gov.cz+2
- Region má vysokou hustotu tratí, cca 202 m trati/km², druhý nejhustší mezi českými kraji stavebnictvi3000.cz+12csu.gov.cz+12csu.gov.cz+12
📝 Shrnutí trasy Most–Louny
Parametr | Hodnota |
---|---|
Délka (Most–Louny) | cca 30 km |
Jednakolejná | Ano |
Elektrifikace | Část Most–Obrnice (3 kV ss) |
Max. rychlost | 60–80 km/h |
Průměrná rychlost | cca 40–50 km/h |
Cesta trvá | ~40–45 minut |
Převýšení | odhadem 50–100 m, stoupání až 20 ‰ |
Dopravce | Die Länderbahn CZ (osobní vlaky) |
Nákladní doprava | Intenzivní – zejména uhlí a prům. materiál |