






Ztracený notes a rosa na kolejích – Zahrádky, leden 2020
Zahrádky. Mlha se lepí na skály, rosa tiše usedá na kolejnice jako poslední vzpomínka noci. Je leden 2020 a někde mezi nádražím a přejezdem leží zapomenutý notes, promočený a nateklý jako samotný čas.
Za ním v dálce lokálka, co jako by vozila vzpomínky a ne lidi. Pomalu, zvonivě, skrze malebnou krajinu skal, roubenek a ticha.
Návrší drží staré německé roubenky, často ještě s původními okny a květinovými okenicemi. V některých se znovu svítí. Ale nádražní domek u přejezdu? Polorozpadlý. Opuštěný. Čeká, až ho sežere čas nebo bagr.
Přitom realitní portály hlásí: ceny v Zahrádkách rostou. Malý dům? Klidně za 4–5 milionů. Pozemek? Už ne za hubičku.
Kousek pěšky po kolejích z České Lípy
Cesta sem je sama o sobě příběhem. Po starých pražcích, skrz mrazivé ticho údolím Pekla, které je – paradoxně – rájem vandráků. Všude mech, skály a šustění listí pod nohama. Mezi větvemi tu a tam bílý kouř od vlaku.
Žádné město, jen klid, skály, ticho a pomalu se rozpadající svět.
Zahrádky dnes: mezi chátráním a návratem života
Zatímco některé domy podél tratě chátrají, jiné pomalu získávají nový život. Přistěhovalci, chalupáři, milovníci ticha a historie.
Realitní paradoxy:
- zborcený dům u kolejí – bez hodnoty
- opravená roubenka o pár set metrů dál – 5,2 milionu Kč
- pozemek s výhledem do údolí Pekla? Vzácný, drahý, často s omezenou dostupností.
Co zůstává?
Ztracený notes. Rosa na kolejích. Vlak projíždějící mlhou. A vzpomínka na kraj, který zůstává krásný i tehdy, když mizí domy.
Železniční trať č. 087 z Lovosic do České Lípy, procházející obcí Zahrádky, je významnou regionální spojnicí s bohatou historií. Tato trať byla otevřena 29. prosince 1898 jako součást Severočeské transverzální dráhy, kterou budovala Ústecko-teplická dráha (ÚTD) s cílem propojit severočeskou uhelnou pánev s městy jako Liberec a Česká Lípa. Česká Wikipedie+5Atlaso.cz – portál plný informací+5Kultura+5Silnice a Železnice
Zajímavostí je, že původní plán trasy měl vést údolím Pekla, romantickým a ekologicky cenným místem. Díky iniciativě veřejnosti, vlastivědných spolků a majitele pozemků hraběte Kinského byla trasa přeložena mimo toto údolí, čímž se zachovala jeho přírodní hodnota. Silnice a Železnice
V rámci této trati se nachází železniční stanice Zahrádky u České Lípy, která získala v roce 2009 ocenění „Nejkrásnější nádraží roku“. Stanice je oblíbená mezi turisty díky své poloze v Máchově kraji a blízkosti přírodních památek. ČT24+6Wikipedie+6Kultura+6ČT24
Další technickou památkou na této trati je železniční most u osady Karba, který překonává údolí Robečského potoka. Tento most byl postaven v roce 1898 a je považován za významnou technickou památku. Silnice a Železnice+5Atlaso.cz – portál plný informací+5Česká Wikipedie+5
V současnosti trať slouží převážně osobní dopravě, přičemž nákladní doprava zde byla po roce 1990 prakticky ukončena. Silnice a Železnice