Železniční trať č. 087: Lovosice – Česká Lípa – Zahrádky

Na trati č. 087, kde historie dýchá z každého pražce, často narazíte na starý drážní telefon – kdysi nepostradatelný prostředek spojení výpravčích a strojvedoucích. Tento kus techniky, nyní vyrabovaný a zubožený, stojí opuštěný u kolejí jako tichý svědek minulých časů. Jeho kovový kryt je zrezivělý, tlačítka chybí nebo jsou ulomena, sklo displeje rozbité, a vnitřek vyprázdněný. Přesto ještě vyzařuje nostalgii doby, kdy každé spojení znamenalo koordinaci a bezpečnost provozu na regionální železnici. Dnes už je to spíš kuriozita, která připomíná éru, kdy na dráze panoval ruční telefonní provoz a každý signál mohl zachránit život.

Trať 087, která prochází malebným údolím kolem Zahrádek u České Lípy, je jednou z klasických regionálních železnic v severních Čechách. Vybudována byla na přelomu 19. století, přesně v roce 1898, jako součást rozsáhlé Severočeské transverzální dráhy. Ta vznikla díky Ústecko-teplické dráze (ÚTD), jejímž cílem bylo propojit průmyslové oblasti v severních Čechách – především uhelné doly – s významnými městy jako Liberec nebo Česká Lípa.

Původní plán vedení trati počítal s průchodem údolím Pekla, krásnou a romantickou lokalitou, která je dnes rájem pro turisty a milovníky přírody. Díky tlaku místních spolků a vlastníků pozemků, včetně hraběte Kinského, byl traťový oblouk veden tak, aby toto údolí zůstalo nedotčené, což je dodnes příklad citlivého plánování tratí vůči přírodě.

Na této trati najdete i zajímavé technické památky – například železniční most u Karby přes údolí Robečského potoka, který je jedním z mála dochovaných mostů z konce 19. století v původní podobě.

Stanice Zahrádky u České Lípy patří mezi nejhezčí na českých kolejích – v roce 2009 dokonce získala titul „Nejkrásnější nádraží roku“. Pro šotouše je to oblíbený cíl nejen díky zachovalé historické budově, ale i proto, že trať nabízí jízdu malebnou krajinou, kde se mezi skalami a starými roubenkami projíždí jak osobní, tak nostalgické motorové vlaky.

V současnosti je trať využívána zejména pro osobní dopravu – nákladní vlaky zde téměř vymizely po roce 1990. Pro fanoušky železnice tak zůstává krásným příkladem klidné, ale stále funkční regionální dráhy, kde si můžete užít jak parní nostalgii, tak i běžný provoz moderních motoráků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *