Praha, hlavní nádraží a přilehlé okolí po roce 1900

Na přelomu 19. a 20. století zažívala Praha bouřlivý rozvoj. Význam železniční dopravy rostl a hlavní nádraží, tehdy známé jako nádraží Františka Josefa, se stalo klíčovým dopravním uzlem nejen pro město, ale i pro celou tehdejší monarchii. Původní budova z roku 1871, navržená architektem Antonínem Barvem, již přestávala kapacitně vyhovovat, a tak se v roce 1901 započalo s rozsáhlou přestavbou a modernizací celého komplexu.

Výsledkem byla jedna z nejvýznamnějších secesních staveb v českých zemích – nová odbavovací hala hlavního nádraží, kterou navrhl architekt Josef Fanta. Ta byla dokončena v roce 1909 a vynikala bohatou výzdobou, stylizovanými vitrážemi a plastikami, které oslavovaly pokrok, železnici a město Prahu. Hala měla reprezentativní charakter, podobně jako tehdejší evropské nádražní budovy v Paříži nebo Vídni. Věžičky, oblouky a ženské alegorie na fasádě vytvářely dojem chrámu modernity.

Okolí nádraží

Bezprostřední okolí nádraží se po roce 1900 měnilo rychlým tempem. Ustupovala pole, vinice a zahrady, které ještě koncem 19. století obklopovaly trať. Na jejich místě začaly vyrůstat měšťanské domy, hotely, obchody a kavárny, které měly sloužit cestujícím i obyvatelům nově vznikajících čtvrtí. Oblast dnešní Wilsonovy ulice získala charakter hlavní dopravní tepny, i když ještě dlouhá desetiletí zůstávala zelenější a klidnější než dnes.

Významným sousedem nádraží se stal i park Vrchlického sady, zvaný lidově „Sherwood“. Ten byl vysázen již koncem 19. století, ale skutečně se rozvinul až ve 20. století jako městský sad s lavičkami, fontánami a cestičkami. V tehdejší době to bylo místo příjemné procházky i odpočinku při čekání na vlak – zcela v kontrastu s jeho dnešní pověstí.

Dopravní uzel a symbol pokroku

Po roce 1900 bylo hlavní nádraží nejen technickým zázrakem, ale i symbolem pokroku, propojení Prahy se světem a císařské modernizace. Denně tudy proudily tisíce cestujících, obchodníků, vojáků i výletníků mířících do všech koutů říše. Vznikaly nové železniční spoje a zároveň s nádražím rostlo celé město – směrem k Vinohradům, Žižkovu i Novému Městu.

Využijte možnost ubytování v Terezíně s 13 % slevou v nových apartmánech.

Možnost ubytování v Terezíně (okr. Litoměřice) bez placení provizí zprostředkovacím agenturám typu Booking, Airbnb, apod. Jsme vám k dispozici na telefonním čísle pro ubytování v nových apartmánech, 📞 Tel: +420 725 925 101

Nabízíme, jak krátkodobé, tak střednědobé pobyty a to zejména s kapacitou mimo sezonu, kdy nejsme plně vytíženi náporem zahraničních turistů 🏠

Accommodation in Terezín (Litoměřice district) without paying commissions to intermediaries such as Booking, Airbnb, etc.
We are available by phone for accommodation in our new apartments, 📞 Tel: +420 725 925 101

We offer both short-term and medium-term stays, especially outside the main tourist season, when we are not fully booked by foreign visitors. 🏠

Unterkunft in Theresienstadt (Bezirk Leitmeritz) ohne Vermittlungsprovisionen an Agenturen wie Booking, Airbnb usw.
Für Übernachtungen in unseren neuen Apartments sind wir telefonisch erreichbar, 📞 Tel: +420 725 925 101

Wir bieten sowohl Kurzaufenthalte als auch mittelfristige Aufenthalte an – insbesondere außerhalb der Hauptsaison, wenn wir nicht vollständig durch ausländische Touristen ausgelastet sind. 🏠

Alte Industrie im Sudetengebiet, Tschechien architettura tedesca sudeta Bahnhöfe in Sudetenland Bronfieldy Brownfieldy Bývalé domovy v Sudetech case signorili repubblica ceca cestování obytným vozem destrukce sudet Die Arbeit der alten Deutschen im Sudetenland dobrodružství na cestách Děčín Ehemalige Häuser im Sudetenland historie industriální chrámy Itálie Litoměřice moře průmysl Průmyslový odkaz romantika severní Čechy Severočeská železnice Stará vlaková nádraží staré domy staré komíny staré nápisy na domech staré továrny Starý průmysl v českých Sudetech Sudetenland / Germania Boema Sudetenland Industry Sudety továrny ubytování Litoměřice ubytování Roudnice ubytování Terezín ubytování Ústecký kraj zajímavá architektura Česko-německá stopa Českolipsko České středohoří česká města řeka železnice železniční stavby

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *