Elektrikou poháněný karavan je moderní varianta obytného vozidla, která využívá elektromotor místo spalovacího motoru, nebo alespoň částečně funguje na elektrický pohon (plug-in hybrid). Tento koncept je v posledních letech stále populárnější díky důrazu na ekologii, udržitelnost a nízké provozní náklady.
Možnosti elektrických karavanů
1. Plně elektrický karavan (EV campervan)
Jedná se o karavan postavený na bázi elektrické dodávky, např.:
- Mercedes-Benz eSprinter
- Ford E-Transit
- Volkswagen ID. Buzz (Camper verze)
- Stellantis/Peugeot e-Boxer / Fiat e-Ducato / Opel Movano-e
Tyto vozy mají baterii s kapacitou cca 40–90 kWh a dojezd 150–300 km v reálném provozu, který se však zkracuje při plném zatížení a použití elektropříslušenství.
2. Hybridní řešení
Karavan s elektrickým pomocným pohonem (např. přívěs s vlastním elektromotorem a baterií), který:
- Ulehčuje tažení (tzv. self-propelled trailer)
- Dodává energii do obytné části nezávisle na tahu
Příkladem je Dethleffs e.Home Coco – chytrý přívěs, který umí spolupracovat s tažným vozidlem a částečně se „sám tlačit“.
Výhody elektrického karavanu
- Nižší provozní náklady (elektřina levnější než nafta/benzín)
- Tichý a ekologický provoz
- Možnost dobíjení z obnovitelných zdrojů (např. solární panely na střeše)
- Vjezd do nízkoemisních zón ve městech
Nevýhody a omezení
- Nižší dojezd oproti spalovacím motorům, zvláště při zatížení
- Dlouhé nabíjení při absenci rychlonabíječky
- Vyšší pořizovací cena
- Méně dostupných modelů na trhu než u klasických karavanů
Budoucnost a trendy
Výrobci karavanů a užitkových vozidel intenzivně pracují na rozvoji této oblasti. Očekává se, že během 2–5 let přijdou na trh robustnější elektrické podvozky s dojezdem přes 400 km a rychlejším nabíjením (např. díky technologii 800V baterií).
Poslední víkendová akce s karavanem, byla velmi podobná tomu nespočtu akcí, co jsem prováděl na jaře a v létě 2019. V pátek jsem vyrazil svým osobním vozem přes Litoměřice, Terezín, Lovosice a do Ústí nad Labem. Pak Povrly, v noci. Tam jsem měl od minulého týdne, svůj karavan zaparkovaný. Přespal jsem v něm a ráno jsem uvažoval, že pojedu dále někam vlakem, což se nestalo (ale splnilo se mi to nakonec v neděli).
Takže jsem karavan vzal a ve slunečném dni předposledního víkendového volna, jsem razil směr Ústí, Teplice, Bílina – Bořeň. V noci jsem pak dorazil do Postoloprt, odkud jsem se raději přesunul do Loun. Nějak jsem se tam procházel a jel nakonec spát pod Oblík, k obci Chožov. Tam jsem se ocitnul po relativně složitém bloudění noční krajinou Českého středohoří. Ráno probuzení a opět silničkami na Ranou. Karavan jsem zaparkoval u Skleníku a lezl nahoru.
Na ten den hlásili opět vychřici a nahoře to bylo znát. Větší vítr, jsem snad nezažil. Pak Louny a karavan parkuje u nádraží, ale paní v pokladně říká, že nebezpečno, že ubytovna a privilegovaní občani. Pak parking u městské policie a taxíkem na další vlak. Vlakem do Povrl, pro osobák. Osobákem do Ústí na večeři do Fóra. Pak parking osobáku v Ústí a pěšky na vlak.
Vlakem do Nového Boru. Pro osobák se vrátím v týdnu a pro karavan, resp. přespat v něm a dále ho nechat na Lounsku, asi až o víkendu.
Ve vlaku do Nového Boru, pak z Ústí potkána slečna záchranářka. Říkala, že bych sem měl více psát, tak to zkouším ale čas letí a já musím opět rychle na vlak zpátky pro karavan.






Napsat komentář