Děčínský dopravní industriál je stále na živu…staré vagony odstavené u nádražních vlečekDěčínský dopravní industriál je stále na živu…

Jedná se o obrovský areál směrem mírně na jih od děčínského pivovaru, přejezdy, koleje a veřejná cesta – dovedou do docela zajímavého ráje a několik desítek let zpět – to minimálně… opuštěné staré vagony, by se dali předělat na zajímavé turistické bydlení. Jsou tam i staré kůlny, kde jsou dnes staré kůlny??? V opravně vagonů, pak partička sympatických opravářů s ještě zajímavějšími příběhy…

V srdci severních Čech, kde Labe proráží hluboké skalní soutěsky, leží Děčín – město s dlouhou dopravní tradicí a jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v české historii. Přestože moderní doba přináší nové technologie a mění krajinu dopravních staveb, některé průmyslové památky v Děčíně přetrvávají – a stále dýchají duchem industriální minulosti. Příkladem toho jsou staré vagony odstavené u nádražních vleček, zchátralé, avšak fotogenické vodojemy, a opuštěné železniční budovy, které čekají na své nové využití.

Děčín byl a je železniční křižovatkou díky své poloze na hranici s Německem. Hlavní trať Děčín–Drážďany byla klíčovou spojnicí mezi Čechami a Saskem a už od 19. století hrála zásadní roli v obchodní výměně. Dnes, když projedete kolem bývalého železničního depa, stále spatříte soupravy vagonů – některé z nich pocházejí ještě z doby Československých státních drah. Jsou to tiché svědkyně doby, kdy železnice dominovala dopravě a děčínský přístav žil každodenním ruchem zboží.

Zvláštní pozornost si zaslouží také starý železniční vodojem, který dodnes stojí nedaleko kolejiště v Děčíně. Tato věžová stavba, dříve naprosto nezbytná pro plnění parních lokomotiv, dnes chátrá – ale stále zaujme svou konstrukcí a připomíná období, kdy železnice potřebovala vodu stejně jako uhlí. Z vodojemů se v mnoha městech staly architektonické skvosty, muzeální objekty nebo ateliéry. V Děčíně zatím stále čeká na svůj druhý život.

Stejně tak i železniční budovy, které obklopují hlavní i vedlejší tratě. Z některých jsou dnes sklady, jiné slouží jen holubům a sprejerům. Ale právě tyto objekty mají potenciál stát se zajímavými příklady tzv. industriální architektury – oboru, který se v posledních letech těší stále větší pozornosti. Některé z těchto staveb jsou evidovány i v architektuře dopravních staveb nebo na archiwebech, kde je možné dohledat jejich původní dokumentaci a projektové nákresy.

Milovníci urbexu (urban exploration) i zájemci o dějiny techniky sem míří s fotoaparáty a poznámkovými bloky. Průmyslový Děčín jim nabízí víc než jen obrázek rozpadající se reality – nabízí možnost pochopit, jak důležitou roli hrála železniční doprava ve formování městské krajiny. Děčínský industriál sice mlčí, ale rozhodně ještě neřekl poslední slovo.


Chcete-li se vydat po stopách těchto objektů, doporučujeme například online mapu Mapy.cz, kde můžete najít přesné lokace starých vleček, depa nebo vodojemu. Anebo zkuste českou Wikipedii, kde najdete další odkazy na historii dopravního uzlu Děčín.

Zachycovat a dokumentovat tento mizející svět má smysl. Děčínský dopravní industriál je stále na živu – a zaslouží si, abychom mu věnovali pozornost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *