Uživatelská příručka nezávislého topení z Číny

Známá čínská hračka na výrobu tepla v karavanu, autě nebo v nějakém příbytku, vyráběná ve 2 variantách – v 5 KW a 2 KW variantě. Já osobně vlastním tu silnější a topení jsem doposud využil oproti naftovému tak 1:100.

Uživatelský příručka ke stažení na nezávislé topení přeložená z anglického do českého jazyka. Jedná se o návod pro všechny, kteří ho v balení od českého dodavatele neobdrželi a nyní potřebují provést montáž a nevědí si s anglickou příručkou rady.

(návod ve slovenském jazyce, můžete vytvořit zde https://translate.google.cz/?hl=sk a to tak, že jej stáhnete a přeložíte, sic přes automatický překladač, ale v konečném důsledku může pomoci těm, kteří ne úplně všem technickým výrazům rozumí česky).

Nebudu daleko od pravdy, když uvedu, že cenová dostupnost tohoto produktu z rukou čínských soudruhů (protože čeští soudruzi nás zanormovali a zdanili tak, že zkrátka nejsme schopni to vyrobit a prodávat takhle levně), způsobila že za poslední cca 2-3 roky došlo k masivnímu nárůstu přespávání lidí v autě, což bylo doposavad umožněno jen vyvoleným vlastníkům obytných vozů s plynovým topením Truma.

Pokud si příručku zatím stáhnout nechcete a zajímá vás pár mých zkušeností s tímto topením, tak čtěte krátký příběh níže:

Kde jsem topení koupil

Topení jsem zakoupil jako většina z vás rovnou přes nějaký čínský shop anebo od českého obchodu – známého obchodu s elektronikou, kterému dělá TV reklamu zelený marťan. Zakoupená verze: 5 kw.

JAK HODNĚ TO TOPENÍ TOPÍ

Obchod prodává topení v modalitách 2 a 5 kw a pak také značku LF Bros (co ta značka vlastně znamená, vůbec netuším a do jisté doby jsem to jméno v životě neslyšel), která je kvalitnější (lepší display, lepší svíčka a snad ještě něco lepšího). A někdo říkal, že rozdíl ve výkonu mezi 3 a 5 kw verzí, je asi jako mezi 50 ti metrovou místností, kterou vyhříváte svíčkou a tou kterou svíčkou nevyhříváte. Ne, to topení opravdu topí hodně a poslední dobou (máme říjen 2024) si opět říkám, že až moc. Ne, já mám spíše většinou problémy s tím topením existovat, pokud je venku více, jako minus 5.

Hračka pro chudé

Prostě to topí hrozně moc. Je to pořád taková vlastně hračka pro chudé, aby mohli okusit spaní v autě – dříve výhradně určeno jen „vyvoleným“, kteří vlastnili nějaké auto, které vlastnilo plynové topení Trumatic. Na nějaké jen tak z lehka přitápění při chladnějším ránu, opravdu taková ta hrana, kdy v autě v mlází je přes den akorát a ráno, abyste udrželi právě to akorát zůstáváte v tom mlází 24 hodin denně, ale ráno tam je malinku zimička – na to to moc, přijde mi není. Ale jestli je někdo přesvědčen o opaku, napište mi to SEM ! Takže tak různě jsem četl na fórech, že to topí hodně moc a že lidé v autě tráví v trenýrkách a větrají oknem. Hm… mě se nechce za každou cenu být v autě v trenýrkách a mít tam 28, když venku je minus 15. Vám ano?

Jak já „sám“ jsem to dlouhosáhle instaloval

Ne, nedělal jsem to sám a už vůbec jsem u toho neasistoval. Poměrně dost dlouho mi trvalo, než jsem sehnal někoho, kdo mi topení do obytňáku nainstaloval – nebudu si vymýšlet nějaké dlouhosáhlé důvody. Jsem prostě línej to dělat, protože mé hobby souvisí spíše s fotografováním a ježděním a vlastně bych to neměl ani kde a čím montovat.

JAKO PŘÍDAVNÉ TOPENÍ?

Takže topení z Číny leželo asi půl roku někde v krabici. No, zkrátka když nastal ten daný den a já to měl v autě, tak jsem věděl, že to je vyřešeno a nekupoval sem to zbytečně. Realita také je, že to topení jsem chtěl využívat spíše jako topení přídavné s možností časovače a termostatu – topení s termostatem.

K mé obytce se 2 topeními

Ve svém, leč dnes už skoro 30 let starém obytném voze zn. Ford, nástavby Rimor – Kayak, využívám standardní plynovou Trumu, kde jsem zaznamenal avšak časem nějaké nedostatky, anebo spíše technická selhání kvůli (opět mou vinou způsobené špatné údržbě). Můj karavan je spíše takové neřízená střela, kterou ladím opravdu za chodu a vždy jen to nejdůležitější.

Nevím, jak moc se se situace změnila, zakoupením karavanu novějšího či dokonce nového (leasing), ale 30 let starý karavan, po cca 8-9 letém využívání zaznamenal mimochodem tyto všechny opravy (výměna kardanové tyče, výměna motoru a spojky, 2 x ztráta okna na alkovně (za jízdy!)) – jinak vše byly spíše běžné údržbové opravy anebo keksy, které jsem si opět způsobil sám svou nepozorností (nějaké to ťuknutí zadku karavanu při couvání, apod.).

Celkově vzato jsem ale spíše člověk, co v autech nechce mít peníze ale hlavně těm autům dávám straně na prdel – a to platí i pro mého Rimora, o kterého upřimně nyní už také pečuji o něco lépe, než na začátku, ale je to stále docela bída. První roky jsem měl naopak tendenci auto dost ničit. Zkrátka nejsem žádný domácí kutil – jsem dobrodruh…

Vrátím se nyní ale opět k tomu slavnému „červenému topení“ a popíšu chronologii mých dalších zkušeností, tentokrát po již výše zmíněné montáži: to topení topí 😀

OVLÁDÁNÍ K TOPENÍ

V balení se nacházelo standardní dálkové ovládání, které jsem někde ztratil nebo zašantročil dříve, než jsem si osvojil základní funkce – tj. protáhnutí trysek bez paliva, zapnutí topení, vypnutí topení, nastavení teploty, nastavení budíku sepnutí – vypnutí topení.

Po samotné montáži jedním automechanikem, který si prostudoval celý návod a zabrala mu montáž ve dvou lidech (dle jeho slov) 2 dny 😀 jsem měl montáž za cenu 3500 Kč provedenou. Celá instalace, řešení a kosmický vzhled na špalcích vypadaly hezky 😀

Jak na zapnutí / vypnutí naftového topení

Myslím, že z bezpečnostního hlediska, jak návod radil, provedl on instalaci velice svědomitě. Prvních pár měsíců jsem topení nechal v nečinnosti a nádrž nafty obsahovala stále původní náplň. Topení jsem jen občas zapnul a vypnul a měl jsem na paměti slova mechanikova „že topení nelze vypnout“ a proto dal k autobaterii na okruh vyndavací pojistku – v tomto se on hluboce mýlil. Ale je mu to odpuštěno. To topení není TV, že se zapne a vypne hned. Topení několik minut „nabíhá“, zahřívá se a teprve pak začne postupně foukat teplý vzduch. Obráceně to platí úplně stejně. Topení se dá do režimu OFF – a asi 5 minut si počkáte, než se úplně vypne. Mezitím si topení běží a klidně se samo ochlazuje.

Topení se dá ovládat, jak hlavním panelem, tak dálkovým ovládáním. Funkce ON a OFF byla popsána výše.
Další funkce hlavního ovládání:

Jak nastavit budíky, jak nastavit čas, jak se řídí teplota:

Po montáži – odvzdušnění systému: DVĚ SPODNÍ TLAČÍTKA (H, OFF)
Vrchní levé tlačítko:

  1. nastavení hodin
  2. nastavení budíku (čas po vypnutí proudu nezůstane zaznamenán) Budíkem nastavíte zapnutí a vypnutí – slouží pro nastavení např. v autě, nebo dodávce, aby bylo předtopíno při ranních teplotách…
  3. Nastavení budíku má u každého typu různé verze. Moje verze má odpočítávání. Nastavíte odpočítáváním, za kolik HODIN a MINUT se topení VYPNE/ZAPNE. Jiný „druh“ má tu funkci, že nastavíte klasicky čas VYPNUTÍ/ZAPNUTÍ. Proč to tak je, je otázka ve hvězdách 😀 Soudruzi z Číny si to prostě dělají, jak chtějí.

Vrchní dvě tlačítka spolu přepínají herze nebo teplotu. Poběží na bázi teploty, tj. topení dosáhne výkonu a zmírní svůj chod. Vypínat naráz – nelze… topení běží a reguluje se.

Podržení dlouze vrchního tlačítka (skočí do funkce HFA) – nastavení dálkového ovládání (příště… 😀 )

Další zajímavosti: na hlavním ovládání je umístěn také termostat (ve spodní části je vidět mírný výřezek s výplní uvnitř).

Další vyhledávané výrazy, nebo jak lidé tomuto topení říkají:

  • nezávislé topeni
  • nezávislé topení 12v naftě
  • nezávislé topení webasto
  • nezávislé topení z číny
  • nezávislé topení do auta
  • nezávislé topení planar
  • nezávislé topení do auta 12v
  • bufík
  • číňan

Jaké baterie použít do dálkového ováládání

Jednoznačně alkalické – aby vám časem anebo třeba i velmi rychle „nevytekly“ a ovládání vám neznčili. Náhradní ovládání jsem koupil ve stejném obchodu se zeleným marťanem pak i s ceklovým displayem ovládání za asi 500 Kč. Takže pro malinké ovládání, použijte baterii 27 A s 12 Volty – což se může jevit dost, ale je to tak.

NĚKOLIK DOBRÝCH TIPŮ PŘI POUŽÍVÁNÍ TOHO TOPENÍ:

  • někdy se stane, že vybracemi může vypadnout z objímky foukání teplého vzduchu, vzláště, když máte topení někde vzadu mimo kontrolu – pokud fouká málo anebo vůbec, zkotrolujte
  • někdy se dokonce stane, že se rozpojí kabel přívodu proudu, také zkontrolovat
  • občas se stane, že se topení zanese, mě se to ještě nestalo
  • také se údajně stává, že se ucpe čerpadlo, věřím tomu – vyčistit